Bij het inloggen hebben we gezien hoe we een artikel kunnen bewerken door op het pen-icoon te klikken. We krijgen dan een scherm te zien zoals in de onderstaande afbeelding (een beetje afhankelijk van de stijl van uw website).

 

De rode pijl 1 duidt het tekstverwerker gedeelte aan.

De rode pijl 2 duidt het publicatie gedeelte aan.

De groene pijl 3 duidt het 'Taal en het Metadata' gedeelte aan. Dit laatste zullen we niet gebruiken. U kan er informatie kwijt die nuttig is voor zoekmachines.


Bekijken we het tekstverwerker gedeelte:

 

 

 

Hier zien we 6 belangrijke zones:

1. De titel: breng hier de artikelnaam in die je bovenaan het scherm wil zien.
   ('De Alias gebruiken we niet, maar mag dezelfde informatie bevatten als de titel.)

 

2. De knop "Opslaan". Gebruik deze wanneer uw Artikel af is (of ook tussendoor). Dit slaat uw artikel op, op de site.

 

3. De zone 3 toont alle mogelijke knoppen die u kunt gebruiken om een mooi artikel te maken. U kunt kiezen uit verschillende lettertypes, groottes, kleuren en opmaak, net zoals bij een klassieke tekstverwerker. Er zijn zelfs knoppen om een tekst uit een andere document over te nemen (zoals uit Word, zie vijfde knop, onderaan links). Als je met de cursor over de knoppen beweegt, wordt de betekenis van elke knop getoond.

 

 

4. De zone 4 is de Inhoud zone. Hier kun je het artikel schrijven en bewerken.

 

5. De schuine streepjes aangeduid door pijl 5, laten u toe om het werkgedeelte uit te rekken en groter of kleiner te maken. Plaats de cursor op de schuine streepjes, klik en sleep met ingedrukte muistoets, de streepjes naar beneden. Dit levert een groter werkveld op. Ook handig is de knop 'Volledig scherm' in de knoppenbalk (zie tweede rij, helemaal rechts). Ook dit levert een groot werkgebied op. Door dezelfde knop opnieuw in te drukken, keer je terug naar het originele werkgebied.

 

6. De knop 'Afbeelding', aangeduid door vak 6, laat u toe om één of meerdere afbeeldingen in te voegen in uw artikel. Dit bespreken we in een afzonderlijke rubriek.

 

Nu bespreken we het publicatie venster. Hier geeft aan wanneer uw artikel zichtbaar wordt, wanneer het eventueel vervalt (automatisch!), in welke rubriek uw artikel terechtkomt, of het al dan niet op de voorpagina van de site moet staan, enz...

  

In het vak 'Categorie' kies je de rubriek/categorie waarin uw artikel thuishoort. Kan zijn Sport, Nieuws, Muziek, enz...  De alias van de auteur is voor ons niet belangrijk .

 

Zeer belangrijk is de Status van uw artikel.

 

Als u wil dat het zichtbaar wordt, dan moet hier absoluut 'Gepubliceerd' gekozen worden. Als uw artikel niet verschijnt ligt hier meestal de oorzaak.

Als u het artikel tijdelijk off line wil halen, dan kies je 'Gedepubliceerd'. Het artikel blijft op de site, maar is verder niet zichtbaar voor de lezers. De optie 'Verwijderd' , wist het artikel.

 

 

De optie 'Speciaal', hier aangeduid met de groene pijl, bepaalt of uw artikel op de hoofdpagina komt of niet. 'Ja' betekent: zichtbaar op de hoofdpagina. Vermijdt om te veel artikelen op de hoofdpagina te plaatsen.

 

De vakken, aangeduid door de rode pijl, kunnen een artikel automatisch zichtbaar laten worden op een gekozen datum en automatisch 'gedepubliceerd' laten worden op een andere datum. Wanneer u die vakken niet gebruikt, dan wordt het artikel onmiddellijk zichtbaar en blijft het zo tot u zelf de status verandert.

 

Het vakje met de blauwe pijl geeft aan op een artikel bedoeld is voor iedereen (Public) of voor enkele gebruikers (Registered). Normaal wordt de stand 'Public' gekozen.