Op dinsdagnamiddag 7 oktober 2014 werd op het kruispunt Blankenbergse Dijk Zuid en de Blauwe Torenstraat een kunstwerk-installatie “De onvoltooide symfonie” van kunstenaar Sylvère Declerck voorgesteld.

Het installatie-werk werd toegelicht door de heer Willy Dezutter, ereconservator bij de Brugse Musea.




“DE ONVOLTOOIDE SYMFONIE” van kunstenaar Sylvère DECLERCK

 

Kunstenaar Sylvère Declerck heeft er al een hele carrière opzitten maar zijn artistieke inspiratie is nog niet uitgeblust. Schilderen en beeldhouwen hoeven nooit te eindigen; de kunst is nooit voltooid. Als kunstschilder geraakte hij bekend door zijn marines en landschappen en zijn kleurrijke geometrische composities. Ter gelegenheid van Brugge 2002-Culturele Hoofdstad van Europa realiseerde hij een project met metaalconstructies in de gevelnissen van de Molenmeers in de Brugse binnenstad. Hij zal zeker blijvend herinnerd worden als de ontwerper van de Sylver Birds, de sierlijke vogelsculpturen die dit jaar nog te zien waren in de kroonlijst van zijn woning. Ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag kreeg hij de toelating van het Stadsbestuur om ze daar tijdelijk een tussenvlucht te laten maken maar nu zijn ze uitgevlogen naar Zuienkerke als de herauten van zijn nieuwe installatie-kunstwerk “De onvoltooide symfonie”.

 

SYLVER BIRDS

 

De geboortewieg van deze sierlijke vogels stond in de tuin van het Gezellemuseum waar de 12 prototypes een homogene broedplaats verwierven. De individuele presentatie vond plaats in 2007 en sindsdien zwermden ze uit in de openbare ruimte met een hoogtepunt met 100 Sylver Birds op de reien en de vesten van Brugge. Tijdens de retrospectieve te Bredene in 2009 stonden ze opgesteld met aangepaste verlichting. Ze ontlenen hun grote kracht aan een opstelling in formatie, een veelvoud dat het landschap wijzigt in zijn natuurlijke habitat. In dat polderpatrimonium op de hoek van de Blankenbergse Dijk Zuid en de Blauwe Torenstraat te Zuienkerke leiden een tiental exemplaren u naar een bijzonder en onverwacht kunstwerk.Dit ensemble witte ganzen kreeg het gezelschap van één zwarte gans als teken van verdraagzaamheid .

 

DE ONVOLTOOIDE SYMFONIE

 

Op die stopplaats voor fietsers en wandelaars werd een interessante infrastructuur aangebracht door de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van “de Groene Fietsgordel Brugge” en de gemeente Zuienkerke. Maar het kunstenaarsoog viel het onmiddellijk op dat voor de menselijke behoefte iets essentieels ontbreekt. Het veldtoilet, niet een cabine in kunststof met chemisch toilet, maar de ouderwetse verwijzing naar de houten wc, de plank met een gat en het bekende hartje. De kunstenaar zorgde met zijn installatie-kunstwerk voor een artistieke oplossing te midden de natuur. Het vormt een mooie aanvulling op de twee zitbanken, de twee metalen kunstwerken en enkele bomen. De kunstenaar bracht een veelzeggende tekst aan: “Bezinning in de grootse stilte van de natuur brengt rijkdom voort”. Deze creatieve denkpiste sluit aan bij de conceptuele kunst. De titel van het werk verwijst naar de circulaire economie die de uitputting van de natuurlijke grondstoffen wenst te bestrijden. Afval is voedsel. De verzameling en het hergebruik van de menselijke mest. Essentiële voedingstoffen voor de landbouwgronden. Door de verdunning van de ontlasting bij de opkomst van waterleiding en spoeltoilet (vanaf ca.1880) daalde de landbouwkundige waarde en werd het tekort aan meststoffen opgevangen door het gebruik van kunstmest. De Technische universiteit van Berlijn heeft een procedé ontwikkeld waarmee uit menselijke faecaliën bio-kolen worden geproduceerd. Deze gecarboniseerde menselijke uitwerpselen worden nu al gebruikt in de landbouw in Tanzania.