8-ste editie van Kunstroute Zuienkerke
Zuienkerke | De Notelaar, Nieuwe Steenweg 96 |
Barry Raçon Spondestraat 55, 8610 Handzame 051 56 96 43 Schetsen naar levend model met houtskool als materie. Sinds 2000 volg ik de cursus modeltekenen bij Filip Bisschop. Steeds ben ik op zoek naar boeiende schaduwpartijen, de kracht ven snedige lijnen en de integratie met de achtergrond. “Wie hem ziet tekenen wordt ongewild meegesleept in het proces van wording, schepping. Momenten van intense arbeid, achteruit tredend beschouwen. kijken, kijken vooral. weinig corrigeren, wisselen zich af.” (Frans Herpelinck) |
|
Willy Vansieleghem Veltemweg 62 8310 Sint-Kruis 050 35 76 69 Willy Vansieleghem is lesgever aan het K.T.A. te Oostakker. Als autodidact voelt hij zich vrij van opgelegde regelgeving en maakt hij gretig gebruik van wat de 20ste eeuw aan kunst gebracht heeft. De kunstwerken zijn kleine figuurtjes die baden in een mystieke sfeer en grote vormen die niet weten of ze vaas dan wel buste zijn. Zijn beeldhouwwerken zijn geen weergave vande werkelijkheid, maar veeleer de werkelijkheid van de weergave. Door die wat vreemde vorm lijken de voorstellingen dikwijls wel mogelijk, maar met waarschijnlijk. |
|
Riet Van Loocke Molenstraat 48 8020 Oostkamp 050 82 41 56 Riet Van Loocke studeerde plastische kunsten. Na een zoektocht gaande van olieverf schilderijen over houtskool tekeningen, etsen en aquarellen raakt Riet in de ban van het aquarelleren op zijde. Riet vindt het heel belangrijk om voeling te hebben met de materie waarop of waarmee ze werkt, eender of het gaat om papier, zijde, steen of glas. De eerder toevallige ontmoeting met kalligrafie, langs de groep “Kalligrafia” om, was voor haar erg belangrijk. Wat begon als een aarzelend verkennen van deze kunstvorm werd een echte passie.De verschillende kunstdisciplines waarmee ze vroeger experimenteerde worden nu gebruikt en beheerst door de lettertekens. De werken zijn een conglomeraat van kleur, compositie en literatuur. Soms domineert de tekst, en ondersteunen de kleur en de compositie de citaten. Andere keren sluimert de tekst als achtergrond. Maar in ieder geval is elk werk een ineengroeien van woord en sfeer. |
|
Zuienkerke | Spietsela, Nieuwe Steenweg 37 |
Dirk Kerkhove, Kirchof Waranderstraat 30 9850 Hansbeke 0476 74 94 65 Van op jonge leeftijd bezig met tekenen. spelen met wat de natuur achterlaat, de maatschappij laat liggen. Tegelijk observator van de wereld om me heen, mens, dier. planten: hun gedragingen en reacties blijven me boeien. Ben bezig als vader, schilder, dichter, docent, producer. regisseur, beeldhouwer, schrijver, kok, healer, keramist,levensgenieter. Geen bezigheid kan zonder de anderen. Het is een levenslange zoektocht naar emoties. zoektocht naar evenwicht, zoektocht naar mezelf, zoektocht naar schoonheid, hoe wreed ze ook mag zijn, een onderzoek naar het hoe en waarom van wat mensen mekaar en de wereld aandoen. Een onderzoek over opvoeden van mijn kinderen en mezelf, ouder worden, het verwoorden van universele gevoelens, smaak, reuk kleur, warmte, koude, eenzaamheid. genot. Een intens leven permanent dansend op een slappe koord tussen extremen. |
|
Zuienkerke | Oude Wagenmakerij, Kerkstraat 21 |
lep (Philip Fourier) Luikstraat 28 8370 Blankenberge 050 41 69 59 lep is buiten zijn muziek ook actief als beeldend kunstenaar. Reeds vanaf jeugdige leeftijd was hij in de ban van de schilderkunst. De nabije Brugse musea met hun rijke collecties waren zeker een bepalende factor voor zijn artistieke interesses. De middeleeuwse schilderkunst laat haar sporen na in de opbouw van Ieps werken (kleuren met glacis opbouwen, een scherpe aflijning en oog voor het detail) ook als zijn werken neigen naar abstractie. De onderwerpen die hij aansnijdt zijn een reflectie op onze maatschappij en worden met een originele benadering uitgewerkt die eerder vragen oproept dan beantwoordt. |
|
Edwin Van Waetermeulen Zedelgemsesteenweg 71 8480 Eernegem 059 29 81 14 Edwin Van Waetermeulen is als houtbewerker met sculpturen begonnen. Geleidelijk aan kreeg hij als autodidact ook de techniek waan het pottenbakken volledig onder de knie. Sinds enkele Jaren groeide hij uit tot een veelzijdig kunstenaar, die zowel werkt in klei, steen. glas, ijzer en brons. Zijn werken zijn in de loop der jaren groter geworden en zijn sculpturale kaptechnieken groeiden mee. In zijn ijzeren werken brengt Edwin op een expressieve en bijwijlen intrigerende manier allerlei recuperatiematerialen bijeen. Wat begon als een hobby, werd gedreven door de materie. een passie. |
|
Greet Blomme Luikstraat 28 8370 Blankenberge 050 42 69 59 Greet Blomme, bezeten door de omgang met klei, vuur en vlammen creëert bouwwerken in monochrome tinten. Haar keramische constructies suggereren, door het geaderde en gerookstookte oppervlak de tijdloosheid. |
|
|
|
Houtave | Herberg Drie Koningen, Kerkhofstraat 17 |
Brigitte Vrielynck Eninkstraat 5, 8210 Loppem 050 82 45 16 Van kindsaf aan zit tekenen en schilderen in mijn hoofd en handen. Ik volgde een teken- en later aquarelopleiding aan de Stedelijke Academie m Brugge en raakte geboeid door het vastleggen van de mens in een momentopname. In mijn werken probeer ik bewegingen, emoties, angsten en passies vast te leggen in snelle, rake lijnen en felle kIeurtoetsen. Het meeslepende van muzikanten in actie, maar ook het dromerige, introverte van de mens, duiken steeds weer op in mijn werk Het voorbije jaar volgde ik lessen grafiek, deze techniek geeft me de mogelijkheid om via “drukken” mijn ideeën en onderwerpen uit te werken. |
|
Houtave | Kunst-Klasse, Kerkhofstraat 23 |
Niki Claeys – Yedidya Leffingestraat 135, 8400 Oostende 059 70 79 00 Niki Claeys Yedidya (NCY) studeerde aan de academie te Brugge, waar ze slaagde als 1ste laureate in 1965. Ze volgde de lerarenopleiding PO ISint-Lucas Gent) en behaalde grote onderscheiding in de avondlessen levend model. Zij was actief als lerares breien en macramé (in de seventies), lerares tekenen en schilderen, zijde schilderen, veel met één been in de kunst en sinds 1998 met 2 benen. In haar werk ontwikkelt zich een kruisbestuiving, waarin we vlak en ruimtelijk werk zien opgaan in ongewone combinaties. Constructieve bas-reliëfs, tekeningen, installaties. opgemerkte abstracte en figuratieve drippings. Sinds 2004 evolueren de tekeningen naar een abstract surrealisme: een imaginaire vormenwereld en een reeks koppen met verstilde blik NB: Yedidya betekent Gods lieveling. |
|
Marleen Vansteenvoort : Heuvel 40, 2920 Kalmthout: 03 666 52 69 In de natuur vind ik vormen die mij inspireren om nieuwe werken te maken. De ideeën ontstaan dus vanuit de vormen zelf. Soms dienen deze enkel als inspiratiebron, soms worden ze gebruikt en worden nieuwe delen toegevoegd, meestal in een ander materiaal. Het uiteindelijke resultaat vormt op één of andere manier altijd een organisch geheel. De gebruikte materialen zijn keramiek, steen. metaal, hout, wrakhout, houtpulp, keien. Keramiek: bestaande uit lapjes keramiek geschikt, geplakt, geregen, soms gecombineerd met andere materialen zoals metaal en hout. De keramiek is na de biscuitbak in een pit-fire of moffel gebakken. |
|
Patrick Feys Gravenweg 19, 8210 Veldegem 050 27 64 26 Wie het werk van Patrick Feys wil begrijpen, moet bereid zijn in zichzelf te kijken. (...) Op het eerste zicht zie je een beeld. een kunstwerk. Maar naarmate je het object meer in je toelaat, begint het te bewegen en te communiceren met je innerlijke. Het beeld wordt een spiegel voor le eigen ik. Om het voor de hand liggend te maken. maakt de kunstenaar de beelden monumentaal. Je aanschouwt geen miniaturen, maar kunstwerken die de maten van een mens dragen. of zelfs overstijgen. (... ) Sommige beelden stralen een fenomenale kracht uit. Ze illustreren de kundigheid van Patrick Feys om driedimensionale vormen met elkaar m relatie te brengen en zo een spanning te veroorzaken. (...) Kijken naar kunst wordt een ontdekkingsreis naar jezelf en de kunstenaar is het medium die onvertaald de boodschapte aanreikt. (Luc Desmet) |
|
Werner Vitt Genthof 30 • 8000 Brugge 050 31 63 4 l Werner Vitt is afkomstig uit een oud glasblazersgeslacht uit Tsjechië dat teruggaat tot circa 1860. Zijn opleiding begon in 1969 als kwartsglasblazer, richting labo techniek. Maar toen reeds liet zich zijn creativiteit en fantasie niet loochenen. Na enkele jaren van zoeken en experimenteren kwam hij terecht in de beeldende kunst, wat zich weerspiegelt in emotionele en inspirerende werken. Gedurende een periode van 12 jaar was Werner Vitt lesgever in kunstambachtelijk- en instrumenten glasblazen aan verschillende instituten. Talrijke workshops onder zijn leiding vervolledigen de lijst van zijn prestaties. Regelmatige exposities sedert 1986 tot heden zorgen ervoor dat een ruim publiek kan genieten van de aanblik van al die mooie flonkerende weerspiegelingen van licht, lucht, kleur en materie. |
|
Meetkerke | 't Polderschooltje Dorpweg 67 |
Katty Leblon Colombus 8, 8370 Blankenberge 050 42 74 30 Sinds 1991 ben ik bezig met keramiek en ik maak zowel gedraaide als geboetseerde stukken. In 2003 besloot ik om iets anders te proberen en begon te experimenteren met klei tableau's. Ik wou klei combineren met andere materialen en het geheel ook een andere dimensie geen door het op te hangen tegen de muur. De andere materialen zoals ijzer, hout en touw zorgen voor de samenhang en het ophangsysteem, maar ze geven ook een meerwaarde aan de keramiek. Soms verwerk ik ook glas in de keramiek als decoratief element. Mijn inspiratie haal ik uit dagelijkse gebeurtenissen en ervaringen. Ik noteer en verzamel en probeer deze elementen dan in een tableau te verwerken. Voor de tableaus gebruik ik verschillende kleisoorten die elk een specifieke kleur en textuur bezitten en soms diverse baktemperaturen vereisen. De stukken worden meestal nog bewerkt met oxides of glazuur. Af en toe maak ik ook gebruik waan andere baktechniek zoals raku en rookstook. Na het bakken worden de stukken geassembleerd. samen met de andere materialen. |
|
Marleen Dotselaere Zandstraat 547, 8200 Sint-Andries 050 31 80 04 Marleens glaskunst straalt een persoonlijk karakter uit. In composities monteert zij het organische, gekleurde deel op strenge geometrische, afgewogen dragers. Zo ontstaat een boeiende wisselwerking tussen spontaniteit en maat, tussen vrije vorm en de zorgvuldige afgemeten constructies van driehoeken, vierkanten of rechthoeken. Door de verschillen in dikte en gelaagdheid krijgt de kleur - en dan vooral het geprefereerde blauw - diverse tenen. De lichtinval en de transparante geven de dunnere lagen een lichtere kleur, de zwaardere hebben diepere tonen. Het gebruik van kleuren is onderhevig aan een zekere evolutie. De overgang de primaire kleuren naar seizoensgebonden schakeringen is de laatste tijd duidelijk merkbaar. Azuurblauwe tot hoogblauwe tinten roepen de zomer op, het zacht okergeel en bruin tonen een associatie met de herfst. In schril contrast met het koude seizoen wordt bewust voor warme tinten als aubergine gekozen en met de groene nuances is er een bindmiddel met de lente. |
|
Nieuwmunster | De Bommel, Doelhofstraat 28 |
Chrys Schoonbaert Dorpsstraat 80, 8200 Sint-Michiels 050 67 38 73 Reeds een 12-tal jaren ben ik gepassioneerd door vormgeving in klei Het figuratieve spreekt mij het meest aan: zowel mens en dier, ook nog plantvormen geven mij inspiratie om tot een harmonie met de natuur te komen. Passionele en sensuele vormen geven een harmonie met wat ik wil uitbrengen in de vormloze massa die klei heet, door de natuur geschonken en ons lieflijk aangeboden om schepping te brengen. Sommige beelden vragen om gekleed te worden. anderen zijn het mooist in hun naakt zijn. Mijn emoties en gevoelens kan ik kwijt in de klei. Daardoor ontstaat er ook een verscheidenheid in vormen en uitdrukkingen. Creëren en scheppen is een passie en must voor mij, harmonie brengen met een oog voor schoonheid. |
|
Conny Carbon Pastoor Ronsestraat 2, 8210 Zedelgem 050 20 99 42 Creativiteit heeft mij altijd al geboeid. De passie voor keramiek is pas een 10-tal jaar geleden begonnen. Het volgen van lessen in de privé-academie Johan Nyssen leerde mij een robuuste blok klei om te vormen tot sculpturen die vooral een modern surrealistische stijl bewandelen. De combinatie sculptuur en kleur geven mijn werken een sereen en ingetogen karakter. |
|
Germaine Nyssen Jacob Besagestraat 73, 8400 Oostende 059 33 31 90 Germaine Nyssen werkt voornamelijk met acryl en aquarel, maar waagt zich ook aan mixed-media. Kleur en sfeer kenmerken haar werk. Waarom aquarel? Onder het breekbare uiterlijk van aquarel schuilt een stevige basisstructuur, die verdwijnt onder de lichtheid en de transparantie van de kleuren en het water. Voor Germaine is het verrassingseffect zeker belangrijk, en hoe moeilijk de aquareltechniek ook is, het blijft haar boeien. Het blijft oefenen, oefenen en nog eens oefenen, dag na dag. Acryl heeft ze ontdekt toen ze las volgde in de kunstacademie te Bredene: de snelle droging van de verf maakte alles mogelijk, wat een gemak is voor ten ongeduldige schilder! Ze houdt van kleuren, ze geven perfect haar stemming weer: blijdschap, verdriet. verwondering, hoop,... alles kan via de verf op doek in een schilderij vertaald worden. Met de hulp van Patrick Feys, leraar bij Vormingplus te Brugge, leerde ze "loslaten". Eén ding telt dan nog: kleuren die je gevoelens op het doek vertalen. Beetje bij beetje kreeg ze dan ook meer durf en week ze af van al de reeds bewandelde paden. |
|